چهارشنبه, 06 فروردين 1399 ساعت 16:31

پرسش‌هایی که پیش از ترک شغل باید از خود بپرسید

 

«آیا زمان ترک شغل رسیده و باید کم‌کم به فکر استعفا باشم؟» این پرسشی است که بسیاری از ما بارها و بارها از خود پرسیده‌ایم.

 

بسیاری از افراد وقتی به این مرحله می‌رسند، تا زمانی‌که «باید» سازمان را ترک کنند منتظر می‌مانند. اما این انتظار به زیان آنها تمام می‌شود؛ چرا که در نهایت ناچار خواهند بود، گزینه‌های موجود برای ترک شغل را -از جمله تسویه‌حساب آن هم با روش مدیران- از سوی شرکت بپذیرند.

 

اجازه ندهید این اتفاق برای شما رخ بدهد. در عوض، از فرصت‌ها بهره ببرید و وضعیت خود را در محیط کارتان ارزیابی و کنترل کنید. دست‌کم سالی یک‌بار وضعیت سازمان، جایگاه خود در آن و نقشتان به عنوان سرمایه‌ انسانی را ارزیابی کنید. پاسخ به سه پرسش زیر به شما در ارزیابی نقطه‌ای که در آن قرار دارید، کمک خواهد کرد.

۱) آیا برای شرکت یا سازمان مناسبی کار می‌کنید؟

 

اطمینان حاصل کنید، به‌شکلی منفعلانه به‌همراه شرکتی که در آن کار می‌کنید به‌سوی سرازیری در حرکت نیستید. برای این‌ کار باید به هفت نکته زیر دقت کنید:

 

    ادغام، مالکیت یا تغییراتی در مدیریت شرکت رخ داده و شما جزئی از این تغییرات جدید نیستید.

    مدیریت این شرکت یا سازمان بارها و بارها در مطبوعات و رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است.

    سازمان بر روی محصولات یا خدمات جدید سرمایه‌گذاری نمی‌کند و تصمیم گرفته با همان روش‌های قدیمی بر روی انجام کارها تمرکز کند.

    افرادی که به آنها احترام می‌گذارید، شرکت را ترک می‌کنند.

    سود شرکت کاهش یافته است.

    افرادی از خارج از شرکت برای پست‌های مدیریتی استخدام می‌شوند و شروع به استخدام دوستان و نزدیکان خود می‌کنند.

    اقداماتی در جهت کاهش هزینه آن هم با کمترین میزان توجه یا منطق خاصی انجام می‌شود.

 

اگر چهار یا پنج مورد از این نشانه‌ها در مورد شرکتی که شما برای آن کار می‌کنید، صدق می‌کند، یعنی باید کمی بیشتر تامل کنید. اگر افرادی که شرکت‌ را ترک کرده‌اند، می‌شناسید با آنها تماس بگیرید. در مورد وضعیت شرکت تحقیق کنید. آیا این شرکت مشکلی دارد؟

 

اگر شرکتی که در آن کار می‌کنید یک شرکت فوق‌العاده است، اما شغل شما مناسب نیست، به‌دنبال موقعیت دیگری در بخش دیگری از این شرکت باشید.

 

در برخی مواقع ممکن است شما تصمیم بگیرید، برای شرکتی که دچار مشکل شده، کار کنید. اما در نظر بگیرید که این تصمیم زمانی منطقی است که کار کردن در آن سازمان برای شما مزیت‌هایی دارد؛ به‌عنوان مثال در تیمی فعالیت می‌کنید که در حال بهتر کردن وضعیت شرکت است یا مهارت‌های جدیدی را یاد می‌گیرید.

 

۲) آیا شما در موقعیت مناسبی هستید؟

 

ممکن است حرفه‌ای که اکنون مشغول به آن هستید، طی یک سال گذشته دستاوردهای بسیاری را برای شما به‌همراه داشته است. اما حالا چطور؟ هنوز هم در همان وضعیت هستید؟ یک حرفه عالی همواره باید به رشد و یادگیری شما کمک کند. به‌عبارت دیگر، دیگران شما را با این شغل می‌شناسند و بسیاری از فعالیت‌هایی که بر روی آن کار می‌کنید، هیجان‌انگیز و باارزش هستند.

دلایل ترک شغل

خیلی خود را درگیر پیدا کردن مقصر نکنید. اگر وقت رفتن رسیده، بروید.

 

اگر با شغلی که به آن مشغولید شناخته نمی‌شوید، این هفت نشانه به شما کمک می‌کند تا ریسک‌های موجود را بهتر ببینید:

 

    پاداش یا افزایش حقوق شما دیگر بالاتر از متوسط پاداش‌ها یا افزایش دستمزدها نیست.

    مدیرتان شما را دور می‌زند و مستقیما با زیردستان یا همکاران شما سروکار دارد.

    شما دیگر به جلسات مهم یا صرف نهار با همکاران دعوت نمی‌شوید.

    کارهایی را انجام می‌دهید که مخالفشان هستید یا معتقدید انجام‌ دادنشان را باید از دیگران پنهان کنید.

    به‌طور مرتب مرتکب اشتباه می‌شوید و نمی‌توانید درک کنید که چرا این اتفاق‌ها رخ می‌دهد.

    کسانی که زمانی به شما آموزش می‌دادند، اثربخشی خود را از دست داده یا سازمان را ترک کرده‌اند.

    دیگر نمی‎توانید پیش‌بینی کنید که چه کسانی ارتقای شغلی می‌گیرند یا چه کسانی بهترین عملکرد را دارند.

 

اگر شرکتی که در آن کار می‌کنید یک شرکت فوق‌العاده است، اما شغل شما مناسب نیست، به‌دنبال موقعیت دیگری در بخش دیگری از این شرکت باشید. افرادی که اخیرا در همان سازمان شغل خود را تغییر داده‌اند، می‌توانند به شما کمک کنند.

 

اگر کمکی از مدیر منابع انسانی برنمی‌آید، وقت آن رسیده که رزومه خود را برای دیگر سازمان‌ها ارسال کنید. خیلی خود را درگیر پیدا کردن مقصر نکنید. اگر وقت رفتن رسیده، بروید.

مطالعه بیشتر:

زندگی بدون شغل؛ آیا برای بیکاری آمادگی دارید؟

(۳ برای انتخاب شغل آینده‌ در چه جایگاهی قرار دارید؟

 

برخلاف دو پرسش اول که به ریسک‌ها یا بدهی‌های احتمالی کارفرما و سازمانی که در آن کار می‌کنید، می‌پردازد، پرسش آخر این فرصت را برای شما مهیا می‌کند تا وضعیت خود را از زاویه دیگری مورد بررسی قرار دهید؛ سرمایه انسانی. مهارت‌های شغلی و ویژگی‌های شخصیتی خود را مرور کنید تا مشخص شود در چه وضعیتی به‌سر می‌برید. کدام‌یک از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند؟

 

    شما هم در شرکت خود و هم خارج از آن برای انجام دادن شغلی که انجام می‌دهید از شهرت خوبی برخوردارید.

    مردم برای کمک گرفتن و مشاوره با شما تماس می‌گیرند و شما سعی می‌کنید که به آنها کمک کنید.

    شما به‌خوبی می‌دانید که قصد دارید چه آموزش‌هایی ببینید و طی یک‌سال گذشته برای افزایش دانش خود و ارتقای شغلی هزینه کرده‌اید.

    از مهم‌ترین موضوعات و اتفاقاتی که به‌تازگی رخ داده و به شغل شما مربوط می‌شود، آگاه هستید.

    به‌خوبی می‌دانید که چالش‌های بعدی شما چه خواهد بود.

    مجموعه‌ای از افراد حرفه‌ای در شغل خود را می‌شناسید که می‌توانید برای دریافت کمک با آنها تماس بگیرید.

    اقدامات داوطلبانه انجام می‌دهید.

 

اگر به پنج یا شش مورد از موارد بالا «بله» می‌گویید، لازم نیست نگران باشید. شما به‌خوبی از عهده مدیریت شغلتان برمی‌آیید. با سرمایه‌هایی که از آن بهره‌مند هستید، می‌توانید وضعیت شغل خود را به حالت تعادل دربیاورید.

 

اگر به فکر ترک سازمان و شغلی جدید هستید، مهارت‌های شغلی و فردی خود را توسعه دهید.

 

اگر امتیاز خوبی کسب نکردید، به‌فکر تغییر باشید. سعی کنید هفت موردی را که به آنها اشاره شده، انجام دهید. با همکاران و شبکه شغلی خود شروع کنید و به‌تدریج شهرت خود را گسترش دهید.

 

بنابراین اگر به تغییر شغل فکر می‌کنید، یک تجزیه و تحلیل سریع انجام دهید. آیا سازمانی که در آن کار می‌کنید منبع ایجاد نگرانی برای شماست؟ پس به فکر شغلی مشابه اما در سازمانی دیگر باشید.

 

آیا مشکل شغل شماست؟ پس قبل از ترک کار به فکر یافتن شغلی دیگر در همان سازمان باشید.

 

آیا به فکر ترک سازمان و شغلی جدید هستید؟ مهارت‌های شغلی و فردی خود را توسعه دهید تا موقعیت حرفه‌ای خود را در آینده مشخص کنید.

منبع: تجارت نیوز

نظر دادن

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید: